zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Een korte cursus coachen. . . . Tip 2: structuur helpt!

Door: Wout Plevier,   29-09-2010,   16:30 uur
 

In het vorige artikel zijn we ingegaan op het thema hoe u procesmatig een organisatie kunt inrichten op coachen zodat het een optimaal rendement behaald. Heel bruikbaar bij veranderingstrajecten of bij start van een specifiek opleidingstraject. Ik weet, u hebt weinig tijd, dus nog twee tips te gaan. Tip 2: Breng een duidelijke structuur aan!


Tip 2: breng een duidelijke structuur aan 



Voorbereiding
Deel een gesprek in op kop, romp, staart. Laat een coachee een voorbereidingsformulier invullen met daarop een aantal cases, situatiebeschrijvingen, gewenste leerthema's. Dan komt deze voorbereid binnen. Uiteraard borduren deze voort op de gedragsdoelstellingen. 

Kop
In de kop doet u dan het volgende: heet de coachee welkom, maak verbinding met hem, vraag of hij zich voorbereid heeft, hoe het met hem gaat, licht dan toe wat het programma wordt n.a.v. zijn voorbereiding en bepaal daarin de volgorde. Geef aan in welk tijdskader u zult werken en of de coachee hiermee accoord is. Op het moment dat dit het geval is gaat u naar de romp. Is het niet accoord dan levelt u de verwachting en stelt samen vast hoe de coaching zal verlopen. 

Romp
Vervolgens gaat u naar de romp en u kunt dan kiezen voor eerst feedback geven en reactie opvangen of eerst een situatie laten beschrijven en daarop de reactie opvangen. Belangrijk hierbij is geen kennis verschaffen maar luisteren - samenvatten wat u hebt gehoord en doorvragen. Tussendoor kunt u ook feedback geven op specifiek gedrag. Wat ziet u, wat denkt u ervan, wat voelt u erbij en stel opnieuw een vraag. Mogelijk dient u dit een aantal keer te herhalen, als er bijvoorbeeld meerdere thema's zijn. Aan het einde van de romp vat u het een keer samen. 

Staart
In de staart maakt u concrete gedragsgerichte vervolgafspraken en evalueert u de coaching. Dit kan eventueel aan de hand van een formulier. Alle beschrijvingen, notities etc bewaart u in een file. Structuur helpt om het maximale uit coaching te halen. De coachee en u weet immers exact wat men nastreeft binnen welke tijd. 

Conclusie
De meest gemaakte fout in coachingsgesprekken is dat men direct begint. Zorg ervoor dat u eerst zelf en daarna ook uw coachee zich op zijn gemak voelt. Begin dan het gesprek. het kan zijn dat deze meteen in de romp wil duiken. Vat dan samen wat uw coachee u vertelt en maak het onderdeel van uw programma. Geef dan uw doelen aan, check de doelen van de ander. Geef het stappenplan en de tijd aan. Check of de coachee het daar mee eens is en bij een volmondig ja, ga dan pas van start. Doet u dit niet dan kan het zijn dat u daar in het gesprek last van gaat krijgen. Structuur zorgt voor houvast aan beide kanten en geeft ook het gevoel dat de coach zijn zaken goed voor elkaar heeft! 

Check eens in uw gesprekken of u dit ook doet! Ik hoor graag uw reacties!

 
 Doorsturen    Reageer

 
 
poll
Mijn structuur in coachingsgesprekken is op orde!
 
Ja!
Nee!
 
 
 
Over de auteur:
Wout Plevier
Coach, Trainer, Spreker l Persoonlijke Effectiviteit l Teamsucces l Versneld Leren en Lezen
info@woutplevier.nl
W 073 52 2 5656

https://woutplevier.nl 
SLiM! Training, inspirerende spreekshows en topcoaching voor meer persoonlijke grip in werk. Inspiratie en DOE trainingen met 100% rendement voor managers, teams en werkende professionals.

Download hier "Bezieling" uit SLiM!: het interactieve prachtige boek voor meer succes, focus, meer plezier en de juiste balans.
 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10